در زمینه تبلیغات و بازاریابی سه فعالیت مهم و عمده وجود دارد که بسیاری از بازاریابان و فعالان حوزه تبلیغات آنها را به کار میگیرند. این سه فعالیت تبلیغاتی را تحت عناوین بالاخطی (ATL)، پایین خطی (BTL) و میانخطی (TTL) شناخته میشوند. بسیاری از مواقع حتی افراد حرفهای نیز در مورد مفاهیم و کاربرد ATL، BTL و TTL دچار مشکل و سردرگمی میشوند.
1- ATL
2- BTL
3-TTL
1-ATL
اگر بخواهیم خیلی ساده روش تبلیغات atl را تعریف کنیم باید بگوییم ATL یعنی بازاریابی و تبلیغاتی که از طریق رسانههای سراسری و کثیرالانتشار به مخاطبان و مشتریان هدف میرسد.
بازاریابی به روش atl که به نام بازاریابی بالای خط، تبلیغاتی بالای خط یا ترویج بالای خط شناخته میشود، به شرکتهای مختلف کمک میکند تا از استراتژیهای بازاریابی گسترده و انبوه استفاده کنند. در ATL تمام بازار هدف قرار میگیرند تا اهداف مورد نظر کسب و کار محقق شود.
2-BTL
اگر میخواهید بدانید BTL مخفف چیست باید بگوییم BTL مخفف Below the line advertising است و به تبلیغات زیر خط یا ترویج زیر خط نیز شناخته میشود.
اما اگر میخواهید بدانید تبلیغات BTL چیست، باید بگوییم در این روش برخلاف تبلیغات Atl، از استراتژی بازاریابی و تبلیغات مستقیم برای رسیدن به مشتریان هدف استفاده میشود. در تبلیغات بی تی ال، کمپینهای تبلیغاتی برای معرفی محصولات و خدمات در رسانههای غیر از تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجله و بیلبوردها اجرا میشوند. شرکتهای مختلف در این نوع استراتژی بازاریابی و تبلیغات بیشتر از برندسازی و افزایش آگاهی نسبت به برند، روی نرخ تبدیل متمرکز هستند.
3-TTL
اگر بخواهیم در یک جمله بگوییم تبلیغات TTL چیست، تبلیغات TTL که به نام بازاریابی یا ترویج میان (درون) خطی نیز شناخته میشود، در واقع ترکیبی از تبلیغات ATL و BTL است. در عصر پیشرفت تکنولوژی و دنیای سنگین رقابتِ میان کسبوکارهای مختلف، ادغام دو سیستم ATL و BTL کاملا ضروری بهنظر میرسد.
در دنیای امروز بازاریابهای مجبورند که به صورت همزمان هم روی برندسازی و افزایش آگاهی نسبت به برند کسب و کارها کار کنند و هم باید حواسشان به افزایش نرخ تبدیل باشد. از همینرو ناچارند سراغ استراتژیهای تبلیغاتی TTL بروند. کمپینهای ۳۶۰ درجه را میتوان بهترین نمونه بازاریابی TTL دانست.
